سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اسرار آخرالزمان

سخنی در چاقی و لاغری ـ بخش دوم

    نظر

با توجه به مطالب قبلی باید توجه داشت که با این نگاه چاقی و لاغری در انسانها به خوردن و یا نخوردن غذاهای پر کالری و چرب و... بستگی ندارد بلکه به گرمی و سردی ان وابسته است. البته منظور از سردی و گرمی، به مزاج و طبیعت آن غذا اشاره دارد و نه به گرمی یا سردی ظاهری آن.

دقیقاً با همین نگاه است که در کنار غذا، چاق یا لاغر کننده های دیگری نیز ورود می یابند؛ مثلاً فلزات و سنگهای گرم باعث لاغری و برعکس فلزات و سنگهای سرد باعث چاقی می شوند؛ رنگهای سرد باعث چاقی و رنگهای گرم باعث لاغری می شوند؛ در فصول سرد انسانها چاقتر و در فصول گرم لاغرتر می شوند، ساکنان مناطق سردسیر نسبت به ساکنان منطقه گرمسیر چاقتر می شوند و سرانجام زنان که از  نظر طب سنتی دارای طبیعت سردتر نسبت به مردان هستند ، لزوماً چاقتر هم می شوند.

از سوی دیگر هر چیزی که گرمای درونی را باعث شود نیز در زمره لاغره کننده ها ، و کاهنده آن نیز در زمره چاق کننده خواهد بود. مثلاً خنده که گرمای درونی ایجاد می کند، باعث تحلیل و لاغری می شود و خشم که بقول ابن سینا باعث افزایش سریع و دو چندان گرمای بدن است، بشدت از وزن افراد می کاهد. از اینروست که معمولاً افراد عصبانی و تند مزاج دارای بدنهای نزار و بر عکس انسانها خونسرد و منعطف از بدنهای فربه تری برخوردار می شوند.

زمان غذا خوردن نیز بر میزان ازاد سازی انرژی غذایی و نتیجتاً ازدیاد یا کاهش گرمای درونی تاثیر گذار است. بعبارتی غذایی که در یک وعده غذایی باعث چاقی می شود همان غذا در وعده دیگر باعث لاغری می شود. از اینروست که در طب سنتی می بینیم که گفته می شود خوردن انگور در شب باعث چاقی و در صبح باعث لاغری است. اصولاً غذاهایی که بعنوان صبحانه خورده می شوند بعلت اینکه باعث ازدیاد گرمای درونی می شوند از چتاقی جلوگیری می نمایند. از اینروست که در رژیم های لاغری که اینجانب تجویز نموده ام یکی از مهمترین اصول بر خوردن صبحانه آنهم قبل از ساعت هست صبح تاکید کرده ام. در نود درصد از کسانی که بعلت اضافه وزن مورد مشورت قرار گرفته بودندف دیده می شد که اینان کسانی بودند که یا اصلاً صبحانه نمی خوردند و یا دیر و بمقدار کم مصرف می کردند.

 

برخی گفتارهای مرتبط:

سخنی در چاقی و لاغری ـ قسمت اول