اسرار آخرالزمان

سخنی در چاقی و لاغری ـ قسمت اول

    نظر

شاید برای شما و یا یکی از نزدیکانتان پیش آمده باشد که بخاطر شرایط فیزیکی بدنتان مجبور شده باشید که یکی از رژیم های غذایی پزشکی را بمنظور کسب وزن ایده آل تجربه نمائید. تقریباً در نسخه ها و تجویزهای گوناگون بر کم خوردن، حذف و یا کاستن از کیفیت و کمیت برخی وعده های غذایی و.....تاکید می شود.

گرچه ممکن است این تجویزها در کوتاه مدت جواب داده و در زمانی باعث کاهش وزن تجربه کنندگان گردد، اما چون این افراد معمولاً از  واقعیت چگونگی چاقی و لاغری خود آگاهی ندارند، در اکثر موارد و با حذف رژیم و تغییر در برنامه غذایی خود، بسرعت وزن از دست رفته را جبران می نمایند.

از سوی دیگر بارها و بارها شاهد بوده ام که چگونه مثلاً علمای تغذیه اعلام می کنند خوردن فلان وعده غذایی(مثلاً صبحانه) یا بهمان غذا یا حتی یک میوه خاص باعث لاغری و یا چاقی می گردد و سپس در پی آن دلایل مختلفی را ابراز می دارند که گاه درست و گاه نیز نادرست است.

اینک در نظر دارم تا ذهن خوانندگان را با تفسیری جدید و تازه از علت چاقی و لاغری در افراد مشخص سازم و این  ارائه علت را تا حدودی جالب و مهیج برای کسانی میدانم که بیش از دیگران به یافتن علت های درست مایل هستند.

می دانیم در طب سنتی و بومی، بدن انسان از اخلاط چهارگانه تشکیل شده است، هماهنگی و تعادل هر یک از این اخلاط  در مقام مقایسه با سایر اخلاط می تواند تضمین کننده سلامتی فرد باشد. هرگونه تغییر و انحراف در میزان یکسانی و هارمونیک بودن این اخلاط زایاننده نوعی از بیماری و رنج در شخص است.

بلغم، خون ، صفرا و سودا؛ چهار خلطی هستند که متخصصین و علمای طب گذشته بارها در اثار خود از آنها نام برده اند. برای شناسایی بهتر این اخلاط می توانید آنها را با چهار عنصر باستانی مقایسه کنید: آب ، خاک ، آتش و باد. به زبان دیگر این چهار خلط در دو دسته یین و یانگ تقسیم می شوند. یعنی صفرا و خون در یانگ و سودا و بلغم در یین جا می گیرند.

دو خلط گرم و مذکر و دو خلط سرد و مونث در بدن انسان نهفته است. با این نگرش هر چیزی که باعث شود تا دو خلط گرم تهیج شده و بر بدن غالب شود ، باعث خواهد شد تا بدن رو به لاغری و نحیفی رفته و برعکس غالب شدن اخلاط سرد بر بدن، باعث بوجود آمدن چاقی و لاجرم حجیم شدن بدن آدمی می گردد.

برخی گفتارهای مرتبط:

رابطه بین صبحانه و پرخوری

مصرف روزانه ی یک عدد سیب سبب لاغری می شود

تاثیر زمان غذاخوردن در کاهش وزن