سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اسرار آخرالزمان

شیر، خوب یا بد

مداحی  قربان حسین (عباس مفتاح)/   

یکی از  کارهای خطرناک صدا و سیما در سالهای اخیر ترویج بسیار در امر بازگویی و بیان فواید شیر  و فراورده های وابسته به آن ، و  سعی در ترغیب وتشویق مردم به نوشیدن همه روزه  این ماده غذایی است، تا جائیکه شعار همه جا شیر، همه وقت شیر ، همه کس شیر ، شعاری اشنا برای همه مردم شده است.

در اینکه شیر به عنوان ماده ای منحصر به فرد نقش زیادی در تامین مواد اصلی بدن انسان دارد هیچ تردید و شکی را نمی توان روا داشت، ولی آیا این دلیل به تنهایی برای مصرف دائمی این ماده غذایی کفایت میکند؟ ایا اصلاً در جهان هیچ ماده ای را میتوان یافت که برای تمام فصول باشد؟مثلاً اگر گوشت به عنوان ماده غذایی حاوی مواد حیاتی بدن محسوب می شود ایا میتوان به همین دلیل آن را در تمام فصول مصرف کرد؟ این سوال بدین معنا است که ایا فصول مختلف بر نوع مواد غذایی انسان تاثیری نخواهند داشت؟ اگر مطابق جواب پزشکی نوین  چنین است  یعنی با تغییر آب و هوا غذای انسان ثابت بوده و تغییری نمی کند، چرا امام هشتم شیعیان در طب الرضا جدول زمان بندی ای را ارائه مینماید که مطابق با فصول تغییر می کند و از جمله  شیر و ماهی را از  غذاهای ممنوع در ماه بهمن معرفی میکند. غیر از امام هشتم شیعیان پال توئیچل هم یکی از کسانیست که جدول نیازمندی های بدن انسان مطابق با فصول را مطرح کرده و در هر ماه ماده غذایی خاص را معرفی میکند.

شاید گمان برید که تمامی پزشکان متفقاً بر  نافع بودن شیر گاو گواهی داده اند. جواب منفی است.حتی کسانی تا آن جا پیش رفته اند که شیر را سم کشنده  deadly poison لقب داده اند. ابن سینا طبیب شهیر ایرانی شیر را به علت سرد بودن مزاج آن برای دارندگان امراض روحی و روانی وهمچنین دارندگان اسم و امراض ریوی مضر می داند. اینجانب نیز با توجه به سابقه بیست ساله در امر درمان طبیعی همواره به کسانی که خواهان کاستن وزن خود هستند، حذف لبنیات را مورد تاکید قرار داده ام. شاید کمی برایتان تعجب آور باشد که بدانید یکی از علل عمده چاقی کودکان که معضل جهانی محسوب می شود مصرف بیش از حد شیر و فراورده های لبنی است.  عامل دیگر در این بین نیز مصرف شیر خشک توسط نوزادان است. می دانیم از نظر طب قدیم شیر مادرانی که فرزند پسر دارند و شیر مادرانی که فرزند دختر دارند متفاوت است. شیر مادران پسر دار،  گرم و سنگین است در حالیکه مادران دارای فرزند دختر دارای شیر سرد و سبک هستند. از اینجهت است که در اسلام نیز که سفارش شده:  چنانچه زنی شیر نداشت و احتیاج به گرفتن دایه ای برای فرزند خود داشت، زنی را به عنوان دایه انتخاب کند که  با فرزندش [دایه باید خود فرزند داشته باشد تا دارای شیر باشد] مطابقت جنسیتی داشته باشد. چرا که  همانگونه که ذکر شد اگر مثلاً به فرزند پسر ، شیر دایه دختر دار داده شود، این شیر مطابق نیاز فرزند دختر میباشد از این رو به علت سرد بودن، موجبات چاقی بیش از حد فرزند پسر را فراهم خواهد کرد و یا بر عکس اگر به فرزند دختری شیر دایه ای که پسر دارد داده شود، به علت گرم بودن باعث کاسته شدن وزن نوزاد دختر خواهد شد. می دانیم که از نظر طبیعی زن باید نسبت به مرد از بدنی فربه تر برخوردار باشد. برای دریافت  واقعیت فرق بین دو شیر مادران دختر دار و پسر دار کافیست شیر این دو گروه از مادران  را در یک لیوان بریزید و آنگاه با یکدیگر از نظر وزنی مقایسه کنید ملاحظه خواهید کرد که تقریباً نصف لیوان از شیر مادران پسر دار برابر یک لیوان شیر مادرانی که دارای فرزند دختر هستند، وزن خواهد داشت.  حال که چنین است و اسلام به چنین واقعیت غیر قابل لمسی نظر دارد، چگونه ممکن است که شیر گاو را در قالب شیر خشک که ازنظر گاه باستانی سرد محسوب می شود ، برای تمامی نوزادان اعم از پسر و دختر بپسندد.

به  موضوع مورد بحث بر میگردیم که  بر اثرات منفی استفاده بیش از حد شیر و لبنیات تاکید مینماید. در این راستا شاید کسانی مدعی شوند که شیر و فراورده های لبنی منبع مهم  کلسیم محسوب می شود که نقش مهمی در استحکام  استخوانها ودندانهای ما دارد.  بگذریم از اینکه هنوز بحث بر سر اینکه تا چه اندازه کلسیم شیر قابل جذب بدن میباشد مورد مناقشه پزشکان است، اما ما بهتر و مهمتر از شیر را در میان غذاهای گیاهی داریم که بزیبایی می توانند جایگزین شیر شوند. اری چگونه است که حیوانات با خوردن سبزیجات می توانند  کلسیم مورد نیاز بدنشان را بدست آورند  ولی انسانها فقط با خوردن محصولات حیوانی باید به این ماده مورد نیاز بدنشان برسند،  ایا غیر از این است که فرضاً گوسفند فقط علف خورد و شیرش حاوی کلسیم گردید. روغن کنجد یکی از سرشارترین منابع کلسیم محسوب می شود که جایگزین مطمئن فرآورده های لبنی خواهد بود.

اما یک سوال اساسی این است که چگونه انسان به عنوان تنها حیوان این جهان بایست تا آخر عمر شیر بخورد!!! شما چه موجود دیگری را در جهان سراغ دارید که این شیوه را داشته باشد؟ اگر شما فرضاً به گوساله پس ار دوران شیر خوارگیش شیر بدهید، اوبه زبان حال به شما چه خواهد گفت. یقیناً خواهد گفت: از لطف شما متشکرم، من دیگر شیر نمی نوشم.

سوال دوم اینکه چرا انسان تنها حیوانیست که شیر غیر همنوع خودش را مینوشد؟!!!کدام حیوان را سراغ دارید که بطور طبیعی با شیری غیر از هم نوع خودش ارتزاق کند.

البته طرح این سوالات را  نبایستی با مصرف درست شیر مغایر دانست. هدف ما این است که حقیقتی نادیده را عیان سازیم.  اگر واقعاً خواهان بدست آوردن سلامت هستیم و با قوانین آن آشنایی نداریم باید از طبیعت اطاعت محض نماییم طبیعت به ما طرز درست زندگی کردن را بطور غریزی خواهد آموخت. کسانی که متعلق به  چند نسل قبل بوده و اکنون جزو سالخوردگان محسوب می شوند، می دانند که گاوهای قدیم زمان شیر دهی مخصوص داشتند واینگونه نبود که با روش های غیز طبیعی چهار فصل برای شیر دهی آمادگی داشته باشند. زمان طبیعی شیر دهی گاوان هر منطقه ، بهترین مشخص کننده زمان مصرف شیر برای مردم آن منطقه است. و در پایان این گفته ابن سینا را به عنوان اصل در زندگی خود بپذیریم که:

کل یداوی علی نبت بلده«هر کس با محصولات منطقه خودش درمان می شود»